الاستطلاعات الأعلى تصويت

هل تؤيد ترشيح محمد البرادعي لرئاسة مصر 2011 ؟
10860
صوت
هل توافق علي المطالبه باستقاله رئيس البورصه المصريه ماجد شوقي؟؟؟
2339
صوت
هل تؤيد مشروع جسر مصر السعودية؟
1696
صوت
هل مصر ستتغير؟
519
صوت
صوتك لمين فى انتخابات الرئاسة 2011 ؟
497
صوت
هل توافق علي الدعوه للتغير في مصر ومنها تغيير الدستور الذي اطلقها محمد البرادعي؟؟؟
407
صوت
من ترشح لرئاسة مصر خمس سنين جديدة؟
389
صوت
هل البرادعى قادر على التغير عند الفوز بالسلطة فى مصر؟
326
صوت
ما رأيك في مقترح قانون ينص على اعدام السيارات التي مر على صناعتها أكتر من 30 سنة و منح...
308
صوت
ما مصير مصر القادم ؟
221
صوت
المزيد

الاستطلاعات الأعلى نقاش

هل تؤيد ترشيح محمد البرادعي لرئاسة مصر 2011 ؟
35
تعليق
هل توافق علي المطالبه باستقاله رئيس البورصه المصريه ماجد شوقي؟؟؟
9
تعليق
ما رأيك في مقترح قانون ينص على اعدام السيارات التي مر على صناعتها أكتر من 30 سنة و منح...
5
تعليق
صوتك لمين فى انتخابات الرئاسة 2011 ؟
3
تعليق
هل مصر ستتغير؟
1
تعليق
ما مصير مصر القادم ؟
1
تعليق
هل توافق علي تعديل المواد 76 و 77 و 88 من الدستور المصري ؟
1
تعليق
ماالسبب - حسب اعتقادك - في تأخر مصر
1
تعليق
المزيد
» الرئيسية  »  سياسة  »  هل تؤيد ترشيح محمد البرادعي لرئاسة مصر 2011 ؟

هل تؤيد ترشيح محمد البرادعي لرئاسة مصر 2011 ؟

بواسطة: Hossam Riad - من: 2010/02/21 - إلى: 2011/03/07
الحــالــة: نشط
التصويت: تصويت عام
الأصوات: 10860 صوت
شارك على الفايس بوك

نتائج التصويت
يوجد
35
تعليق
على هذا الاستطلاع / سكربت التصويت

تصويتات متعلقة

» هل توافق علي تعديل المواد 76 و 77 و 88 من الدستور المصري ؟
» صوتك لمين فى انتخابات الرئاسة 2011 ؟
» ماالسبب - حسب اعتقادك - في تأخر مصر
» هل تريد أن يصل الاخوان المسلمون الى الحكم
» هل تعتقد ان هناك تغيرات جذريه فى الانتخابات البرلمانية للعام الحالي؟

أضف تعليقك

نرجو ألا يتضمن التعليق السباب أو أي ألفاظ تخدش الحياء والذوق العام تجاه أي كيان أو شخصيات عامة أو غير عامة. كما نرجو عدم إضافة أي تعليق يمس أو يسيء للأديان أو المعتقدات أو المقدسات
أدخل الأرقام التالية
الكرامه
2010/04/13 07:09 AM
نعم للبرادعى نعم نعم نعم سيعيد الكرامه للانسان المصري
الكرامه
2010/04/13 07:09 AM
نعم للبرادعى نعم نعم نعم سيعيد الكرامه للانسان المصري
...hosonaky d
2010/03/06 08:38 PM
can we compare our mubarak with ragab ardogan or ahmadi najad can we??,can we recall to our mubarak doing any thing for the benefit of this countery.can we tolerate the big failier in toshka and exporting the natural gas to israel at the time it is badly needed for every furrace in egypt .can we forget the humilation we r receiving now world wide following the chows of the ruling party. can we forget the inherting of the chair to son whch every responsible man in this countery is his main roll in serving.can we forget how the will ofthe people have had fotged by the police generals who consider this act as national pride in order to satisfy gamal mubarak,s mother.
can we tolerate this little of the big rest.
HAS BIA ALLAH WA NEMA ALWAKEEL
...hosonaky d
2010/03/06 08:37 PM
can we compare our mubarak with ragab ardogan or ahmadi najad can we??,can we recall to our mubarak doing any thing for the benefit of this countery.can we tolerate the big failier in toshka and exporting the natural gas to israel at the time it is badly needed for every furrace in egypt .can we forget the humilation we r receiving now world wide following the chows of the ruling party. can we forget the inherting of the chair to son whch every responsible man in this countery is his main roll in serving.can we forget how the will ofthe people have had fotged by the police generals who consider this act as national pride in order to satisfy gamal mubarak,s mother.
can we tolerate this little of the big rest.
HAS BIA ALLAH WA NEMA ALWAKEEL
...hosonaky d
2010/03/06 08:31 PM
can we compare our mubarak with ragab ardogan or ahmadi najad can we??,can we recall to our mubarak doing any thing for the benefit of this countery.can we tolerate the big failier in toshka and exporting the natural gas to israel at the time it is badly needed for every furrace in egypt .can we forget the humilation we r receiving now world wide following the chows of the ruling party. can we forget the inherting of the chair to son whch every responsible man in this countery is his main roll in serving.can we forget how the will ofthe people have had fotged by the police generals who consider this act as national pride in order to satisfy gamal mubarak,s mother.
can we tolerate this little of the big rest.
HAS BIA ALLAH WA NEMA ALWAKEEL
...hosonaky d
2010/03/06 08:31 PM
can we compare our mubarak with ragab ardogan or ahmadi najad can we??,can we recall to our mubarak doing any thing for the benefit of this countery.can we tolerate the big failier in toshka and exporting the natural gas to israel at the time it is badly needed for every furrace in egypt .can we forget the humilation we r receiving now world wide following the chows of the ruling party. can we forget the inherting of the chair to son whch every responsible man in this countery is his main roll in serving.can we forget how the will ofthe people have had fotged by the police generals who consider this act as national pride in order to satisfy gamal mubarak,s mother.
can we tolerate this little of the big rest.
HAS BIA ALLAH WA NEMA ALWAKEEL
...hosonaky d
2010/03/06 08:31 PM
can we compare our mubarak with ragab ardogan or ahmadi najad can we??,can we recall to our mubarak doing any thing for the benefit of this countery.can we tolerate the big failier in toshka and exporting the natural gas to israel at the time it is badly needed for every furrace in egypt .can we forget the humilation we r receiving now world wide following the chows of the ruling party. can we forget the inherting of the chair to son whch every responsible man in this countery is his main roll in serving.can we forget how the will ofthe people have had fotged by the police generals who consider this act as national pride in order to satisfy gamal mubarak,s mother.
can we tolerate this little of the big rest.
HAS BIA ALLAH WA NEMA ALWAKEEL
حور محمد صيام
2010/03/06 07:48 AM
الاخ الكريم الفرماوي بكل موضوعيه أنا اتفق معك تماما في خبرة السيد الرئيس محمد حسني مبارك التي اكتسبها علي مدي 30 عاما كامله هي اكبر من اعمار نصف شعب مصر خبرة طويله في الفساد و القهر و الاستعباد اقام فيها دوله الظلم و التسلط و تجبر اجهزته الامنيه خبره تنامت معها الرشوة و السرقه و تدنت معها الاخلاق و القيم في طريق البحث عن سبل كسب المال باي طريقه و تعملق فيها المفسدين و اللصوص و صار فيها متوسطي الحال فقراء و الفقراء معدمين يتاجرون بأعضائهم و ابنائهم فقط لتوفير رغيف الخبز إن استطاعو بالطبع الكل يعلم مدي سوء الحال في البلاد فمصر تسير من سيء الي اسوأ و لا يلمع صورة الحاكم إلا كل مستفيد من حاله الفساد التي نعيشها أو منافق متملق يطمع في مكسب فردي علي حساب وطنه و لذلك أري إن أي شخص مهما كانت هو اصلح و أجدر من حكم ال مبارك و حزبه الغير وطني
اللهم أرفع بلاءك عنا
marwan
2010/03/05 02:04 PM
ان الله لا يغير ما بقوما حتى يغيرو ما بانفسهم
marwan
2010/03/05 02:04 PM
ان الله لا يغير ما بقوما حتى يغيرو ما بانفسهم
Ahmed Ramadan Ahmed
2010/03/04 09:04 AM
ياجماعه والله مش هيتغير حالنا الا اذا غيرنا فكرنا وسلبيتانا اللي احنا فيها دي ... وبعدين اللي بيقول انا مش شايف حد يصلح غير الرئيس الحالي ليه هيا مصر مفيهاش حد خالص يصلح لرئاستها !!!!
سبحان الله وواحد تاني يقولك ان المنصب ده محتاج خبرة يعني لازم يكون الرئيس رئيس قبل كده علشان يشغل المنصب ده والله امثالكوا هما اللي هيودونا في داهية وربنا معانا علشان نقدر نغير بلدنا للاحسن بس اللي ملهومش فيها ياريت يفضلوا ساكتين ويبطلوا نفاق بقا زهقنا ياهوووووووووووووووووووووووووووووووووووو على رأي واحد !!!!
الفرماوي للاستشارات القانونيه والمحاماه
2010/03/04 08:33 AM
انا مع التغيير لكن للاصلح يعني نتكلم في تعديلات دستوريه اصلاحات اداريه لكن لما تسالني رايي بالبرادعي فهو لايصلح شكلا وموضوعا وياريت تغيروا الصوره المستفذه دي من اولها ده راجل حاطط رجله في وجوهنا قبل ماييجي وبعدين ياجماعه دي مصر يعني مش اي حد يتولي رئاستها وانا مع التغسسر واكرر لكن للاصلح اما اذا كان التغيير في شخص الرئيس فانا اؤيد ترشيح الرئيس الحالي حسني مبارك لفترة رئاسه جديده لان انا مش شايف حد افضل منه موجود حاليا وياريت التعليق علي ذلك الرد يكون بموضوعيه من غير انفعاليه وطولة لسان ويبتعد عن المصالح والاهواء الشخصيه ياهوووووووووووووووووووووو
اكرامى
2010/03/03 09:54 AM
دى النسبة الحقيقية للانتخابات القادمة
عمار الفاتح
2010/03/03 04:34 AM
مبارك عنتر زمانه

محدش يغلط فى عنتر ياجماعه

دا عنتر شايل سيفة
اكرامى
2010/03/02 10:50 PM
انا اؤيد و ارشح د محمد البرادعى لكن اريد ان الفت تظر الجميع الى نقطة هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامه هو ان الرئيس محمد حسنى مبارك ينتخبة ويزكية الاحياء والاموات احنا هنجبلك منين امووووووووووووووووات يرشحونك
اكرامى
2010/03/02 10:21 PM
ان اللة لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
mohammed
2010/03/02 09:54 PM
اتمنى ان يكون محمد البرادعي افضل من حسني مبارك

لان بصراحة حسني مبارك سود وجه مصر في الخارج

وان شاء الله الشعب المصري يتخلص عن قريب من هذا الرئيس

وشكرا
zaki taha
2010/03/02 06:13 PM
مش المهم البرادعى يكون رئيساً لمصر المهم لو هو صادق فى كلامة عن التغيير وتعديل الدستور وخصوصاً المادتيين76 و77 من الأفضل أن نلتف حوله من هذا المنطلق، بس أعتقد أن المرحلة الأولى لمعرفة قدرته على التغيير هو نزوله إنتخابات مجلس الشعب القادمة لنسمع برنامجة وحلوله لمشاكلنا
عمرو
2010/03/02 01:04 PM
نعم للبرادعى رئيسا وبشدة لانه علي الاقل سوف يغير الدستزر وهزا هو المطلوب لان تغيير الدستور يعنى ان يكون القانون فوق الجميع ويعنى ايضا العدل بين الجميع امام القانون ويعنى كل ماهو يتمناه اى شعب ويعنى الديمقراطية الخ
محمد
2010/03/02 10:37 AM
محمدعجيب يا جماعة يجب ان ناخذ الامور بثقافة وعقلانية الرئيس مبارك شى عظيم فى مصر ولا غبار على هذا ولاكن مصر محتاجة لتغير معظمنا حاسس بلا حباط والملل من قبل النظام الحالى فلماذا لم نغير ونساند البرادعى للتقدم نحو الامام لان طول حياتنا للوراء البرادعى100%
محمد
2010/03/02 10:30 AM
محمدعجيب نعم اؤيد البرادعى بكل ثقة البرادعى قادر على التغير
بازن اللة لان سياسة مصر لن تتغير منذ 20 سنة ويجب التغير وقادر البرادعى ان يقود المثيرة الى الافضل فلو كانت الانتخابات ذات نزاهه وديمقراطية لنجح البرادعى باكتساح وانا واثق من هذا
محمد
2010/03/02 10:29 AM
محمدعجيب نعم اؤيد البرادعى بكل ثقة البرادعى قادر على التغير
بازن اللة لان سياسة مصر لن تتغير منذ 20 سنة ويجب التغير وقادر البرادعى ان يقود المثيرة الى الافضل فلو كانت الانتخابات ذات نزاهه وديمقراطية لنجح البرادعى باكتساح وانا واثق من هذا
محمد
2010/03/02 10:29 AM
محمدعجيب نعم اؤيد البرادعى بكل ثقة البرادعى قادر على التغير
بازن اللة لان سياسة مصر لن تتغير منذ 20 سنة ويجب التغير وقادر البرادعى ان يقود المثيرة الى الافضل فلو كانت الانتخابات ذات نزاهه وديمقراطية لنجح البرادعى باكتساح وانا واثق من هذا
مصري
2010/03/01 08:20 AM
الى الاستاذ حسين المصري صاحب تعليق خراب مصر بعد حسني مبارك...و اريد ان اسألك عن نوع الخراب الذي تتحدث عنه و هل هو غير الخراب الذي اوصل ديون مصر الى 500 مليار جنيه؟؟و الذي ابقى ثلث الشعب المصري اميا في سنة 2010 و جعل معظم الشعب المصري تحت خط الفقر و حول ما يقرب من ربع الشعب المصري الى سكنى قبور و عشوائيات؟؟؟
يا راجل ده الصين مخربتش بعد وفاة موحدها و مؤسس اشتراكياتها ماوتسي تونج....يبقى مصر هي اللي هتخرب بعد حسني مبارك؟؟
حسين المصرى
2010/03/01 06:09 AM
يا جماعه والله العظيم لو الرئيس حسنى مبارك ساب الرائاسه مصر هتخرب حسين المصرى
Hassan Elsisi
2010/02/28 11:38 AM
العيب فى اشباه المثقفين الموجودين عندنا لازم نعرف نحلم ازاى قبل ما نحلم بايه. اى حد غير البرادعى و زويل و اشبهاهم قابل للطرح و النقاش. كان فين البرادعى و زويل الابطال دول اعطوا للغرب اكثر مما اعطوا لمصر فوقوا. المشكلة مشكلة شعب و مثقفين مش رئيس دولة ..
amr negm
2010/02/27 07:31 AM
ابي الفاضل وانا اعتبرك ابي فعلا زي مابيقلوا المصريين البنادم روح ودم انا شايف في وش حضرتك سماحه وحب في الله واتمنا لك كل التوفيق ومزيد من النيه الحسنه اللي احنا معدناش بنحس بيها الا من ااقرب الناس لينا. د/ محمد البرادعي بامانة الله وبكل اخلاص وصدق ومن كل قلبي انا افديك بدمي.... اعزك الله يا صاحب الوجه الحسن والملائكي
pop2888
2010/02/27 05:42 AM
يجماعه نديله فورصه بدل العيل الى عيزين يمسكهولنه لا بعد كده نندم ويعمل زى ابوه وييعد لحد 90 سنه تانى حد يفهم العيال الى مش فهمه دى حاجه تقرف
muhamed kamel
2010/02/25 07:40 AM
برضو الناس بتقول مينفعش يحكم علشان هو برة مصر ومش عارف اية
يا جماعة هي مصر محتاجة اية علشان الناس تحس باللي فيها البرامج علي الفضائيات كلها جايبة كل خرم ابرة في مصر وضعه عامل ازاي
والراجل لما اتكلم في العاشرة مساءا واضح اوي انه عندة معلومات والله والله والله الوزراء اللي عندنا ميعرفوش بيها في احوال مصر بطلو بقي حجج فارغه انه جاي من اوروبا وانه ميعرفش حاجة في مصر والكلام الفارغ دة فكرو في اللي عندة ثقافة ووعي سياسي مش اي كلام الحكومة تقولة نمشي وراه
HANY
2010/02/25 05:19 AM
للاسف فاااااااااضى لا يحمل شىء مميز او وااااااضح لانه لا يدرى شىء عن مصر او شعب مصر ولا يحمل برنامج للاصلاح واضح وصريح وكلامه كله امنيات وللاسف ما حسيت فيه بكارزمه الزعيم او القائد
محمد
2010/02/24 04:21 PM
ياجماعه مينفعش يبقى رئيس لمصر نفسنا فى واحد من مصر رجل يحس بهذا الشعب المطحون مش واحد جاى من اوروبا يحكم احنا لسا عرفينه اول امبارح مينفعش مينفعش
Ahmed
2010/02/24 08:03 AM
أخيرا أتى سعد زغلول مصر ( البرادعي ) الرجل الذي لا يمكن أن يعترض عليه أحد حتى و لو كان عضو في الحزب الوطني ...ولادة يا مصر مش زي ما بيقولوا مفيهاش غير حسني مبارك و عائلته !
blue_sky
2010/02/22 03:44 PM
ردا علي مرسي سلطان:

معلوماتك ناقصة ومغلوطة وياريت تفيدني بالمصادر والرد في نقاط
1- قلت موقفه المتخاذل من العراق وهذا غير صحيح كما رد عليك أستاذ محمد كمال
2- قلت إنه غض الطرف عن البرنامج النووي الإسرائيلي ومعذرة هذا جهل منك بمجال عمل الوكالة كمنظمة دولية وجهل منك لأنه تحدث عن البرنامج النووي الإسرائيلي مرارا وتكرارا وذهب إلي إسرائيل ليقنعهم بضرورة الإنضمام إلي الدول ال‘ضاء بالوكالة حيث ولما رفضت طالبها مرارا وتكرارا بالتخلي عن البرنامج النووي لها وكالعادة إسرائيل لا تلقي بالا بالقرارات الدولية وهذه ليست مسئولية البرادعي يا عقلاء ولكنها مسئولية الدول العربية التي وقعت عاي الإتفاقية بدون توقيع إسرائيل ويمكنك أن تتأكد من كلامي من خلال تصفح سيرته الذاتية ومن خلال مطالعة هذا الرابط
http://www.facebook.com/topic.php?topic=13864&post=96579&uid=123551066565#post96579
muhamed kamel
2010/02/22 01:02 PM
محمد كامل
استاذ مرسي سلطان
لو هنتكلم عن الموقف دة للبردعي اللي انا اول مرة اسمعه من حضرتك..... ييبقي المفروض نقول انه كان قد ترأس هو و هانز بلكس فرق مفتشي الأمم المتحدة في العراق، حيث صرح في بيانه أمام مجلس الأمن في في 27 يناير 2003، قبيل غزو الولايات المتحدة العراق،إن فريق الوكالة الدولية للطاقة الذرية لـم يعثر حتى الآن على أي أنشطة نووية مشبوهة في العراق. كما لم يأت تقرير هانز بلكس رئيس فرق التفتيش على أسلحة الدمار الشامل بما يفيد وجود أيا منها في العراق، و إن كان لا ينفي وجود برامج و مواد بهدف إنتاج اسلحة بيولوجية و كيميائية سابقا. قبل عشرة أيام من موعد انتخابات الرئاسة الأمريكية في 2004، أثار البرادعي تساؤلات حول مآل 377 طنا من المتفجرات التي اختفت في العراق بعد سيطرة الجيش الأمريكي عليها، فيما شكل مفاجأة أكتوبر في السياسة الأمريكية لتلك الانتخابات. البرنامج النووى الايرانى اتهمت الولايات المتحدة الباردعي باتخاذ موقف متخاذل فيما يتعلق بملف البرنامج النووي الإيراني، إلا أن حيثيات فوزه بجائزة نوبل السلام "لجهوده الحثيثة في الحول دون استخدام التقنيات النووية في الأغراض العسكرية و في أن تستخدم في الأغراض السلمية بآمن و أسلم الوسائل الممكنة" فند تلك المزاعم. في مقابلة معه أجرتها قناة سي إن إن في مايو 2007 أدلى البرادعي بتصريح شاجب للإجراءات العسكرية كحل لما تراه دول أنه أزمة الملف النووي الإيراني، فقال البرادعي ما معناه "لا نريد أن تكون حجة إضافية لبعض 'المجانين الجدد' الذين يريدون أن يقولوا هيا بنا نقصف إيران كما قال في مقابلة مع الصحيفة الفرنسية لوموند في أكتوبر 2007: "أريد أن أبعد الناس عن فكرة أن إيران ستصبح تهديدا من باكر، و أننا تحت إلحاح تقرير ما إن كان ينبغي قصف إيران أو السماح لها بأن تحوز القنبلة النووية. لسنا في هذا الموقف بمعني انه متخاذلش في موقف العراق ولا حاجة بالعكس هو عمل اللي علية
تعالي بقي نتكلم عن غيرة اللي عمل جدار عازل عن الفلسطنيين
واللي وصلو البلد للمستوي المتدني من الفقر والبطاله حضرتك لو كنت تابعت برنامج العاشرة مساءا هتعرف قد اية الراجل دة اتكلم في النقاط الحيوية زي الفقر والتعليم والبطاله واسلوب كلامه كان واضح جدا انه عارف باحوال البلد دي كويس جدا احسن من اي حد عايش فيها
مش معني انه عايش برة مصر لمدة 30سنه انه جاهل بامور الدوله لو واحد مش مصري اصلا واتفرج علي كام برنامج زي العاشرة مساءا وغيرها هيعرف احوال البلد كويس اوي

الخلاصة التغير مطلوب وان الدكتور البردعي مناسب جدا جدا جدا للمنصب دة
وحتي لو مكنش مناسب لبعض الناس فالخطط اللي اتكلم عنها في قيام دستور عادل وحرية للشعب مطلوب في الوقت الراهن
شكرا
محمد كامل - الاسماعيلية
مرسي سلطان
2010/02/22 12:28 PM
في حكاية البرادعي


ليس بالضرورة ان كل من ينتقد البرادعي يكون موالياً لسـياسات «الحزب الوطني» أو تابعاً للسلطة، فالبرادعي نفسة خرج من عبأة النظام
ومع ذلك ، فقد نقبل مواقفه الليبرالية ودعوته إلى إلغاء المادة الثانية من الدستور المصري والتي تنص على " الإسلام دين الدولة ، وارى في ذلك دعما لإرساء مبدأ المواطنة يقطع الطريق علي انصار الطائفية
ولكننا لا نقبل مطلقا مواقفة السياسية المتواطئة مع الغرب والتي تجلت واضحة اثناء حرب العراق ولا يعفية من تلك المسئولية تصريحاته الخايبة من بعدها عندما قال وهو يغادر منصبة - ماكان علي ان اتساهل مع هذه القوه
فرغم ان التقرير الذي قدمه المفتشون لمجلس الامن 1998 وحسب كلام الدكتور يسري أبو شادي كبير مفتشي «الوكالة الدولية للطاقة الذرية» نص علي ان أن العراق وصل برنامجه النووي إلى مرحلة الصفر، وأنه ليس هناك ما يبقى من أهمية لإعادة العراق لبرنامجه النووي العراقي
فان البرادعي اصر علي مواصلة عمليات التفتيش انصياعا لامريكا وتواطأ معها ، بل وصرح «إن الوكالة من حقها أن تعمل تفتيشاً خاصاً بغض النظر عن التفتيش في أماكن عسكرية وبغض النظر عن موافقة الدولة أو ترحيبها بهذه الزيارة». وكأنه يبرر لامريكا الغزو العسكري
وهو نفسه البرادعي الذي صمت صمت الحجر ازاء امتلاك اسرائيل للسلاح النووي ولم ينطق بكلمة تحسب له عندنا

مرسي سلطان





تم تطوير الموقع بواسطة شركة IRange كافة التصويتات ونتائجها لا تعبر عن رأى الموقع بأى شكل من الأشكال وإنما تعبر عن رأى الأعضاء فقط. للمساعدة أتصل بنا